Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, AK Parti Erzurum İl Başkanlığı'nı ziyaretinde Erzurum-Rize karayolu üzerinde yapımı devam eden Kırık ve Dallıkavak tünelleri, Erzurum-Bayburt karayolu üzerinde yapımı devam eden Kop tüneli inşaatları ile ilgili değerlendirmelerde bulundu.

Beraberinde Erzurum milletvekilleri Selami Altınok, Mehmet Emin Öz, Abdurrahim Fırat, Erzurum Büyükşehir Belediye Başkanı Mehmet Sekmen ile AK Parti İl Başkanlığında vatandaşlarla bir araya gelen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Erzurum'da yapımına devam edilen ulaşım yatırımlarıyla ilgili bilgi verdi.

'Erzurum'un ben de ayrı bir yeri vardır'

AK Parti İl Başkanı İbrahim Küçükoğlu'nun konuşmasının ardından partililere hitap eden Bakan Uraloğlu, kendisinin de Erzurum'da 5.5 yıl görev yaptığını hatırlatarak, 'Suyunu içtik ekmeğini yedik. Ve hizmet etmeye de gayret ettik çok şükür. Onun için Erzurum'un ben de ayrı bir yeri vardır. Seksen bir ilimiz elbette kıymetli ama burada çalışmış olmak, buradaki insanlarla hemhal olmuş olma, onlarla beraber sohbet etmiş olmak benim hayatımda önemli bir parçadır' dedi.

70 bin nüfuslu bir şehre kadar su var tünelde

Erzurum programı kapsamında Kırık ve Dallıkavak Tüneli inşaatlarında incelemelerde bulunduğunu anlatan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 'Kırık Tüneli değerli kardeşlerim 7 bin yüz metre uzunluğundadır. Aşağı yukarı altı bin beş yüz metrelerini bitirdik. Geri kalan altı yüz, altı yüz elli metre, bir altı yüz seksen metre o kadar bir kalan işimiz var orada. Çok çok zor bir tüneli yaptığımızı bilmenizi isterim. Hani niye geciktik? Gerçekten Türkiye'nin en zor tüneli. Bakın oradaki çıkan su 70 bin nüfuslu bir şehre kadar su var tünelde maalesef. Bunu sürekli çekiyoruz. Ve ona rağmen çalışmaya gayret ediyoruz. İnşallah 2027 yılında biz burayı açalım istiyoruz. Arkadaşlarımızla, bütün heyetimizle valimizle bizle beraberdi. Bu çalışmayı yerinde gördük. Sonra geldik Kavak tüneli. 3 bin 500 beş metre uzunluğunda. Dallıkavak geçişini bypass edecek. Orayı aşağı yukarı bitirdik. Kış şartları ve tüneldeki ufak tefek bazı problemlerden önümüzdeki yılın ilk yarısına kaldı. Orayı bitirip açacağız inşallah. Bir problem gözükmüyor. Tabii diğer tarafında Ovit var biliyorsunuz. Biz bu güzergahı tam bitirdiğimizde değerli kardeşlerim inşallah 2027 yılında biz bunu bitirmiş oluruz. Buradan çıktığınızda 196 kilometreyle siz Karadeniz'e ulaşmış olacaksınız. Yani iki saat bile sürmeden bir, bir buçuk saatlerde oraya yaklaşık ulaşmış olacaksınız. Dolayısıyla bu hem Erzurum'un için kıymetli hem Rize'miz için hem de Karadeniz için kıymetli. Bir başka projemiz bizim meşhur Kop tünelimiz. Tabii çok eskisini de biz biliyoruz. Kar mücadelesinin ne kadar yoğun olduğunu biliyoruz. 6 bin 900 metre uzunluğunda, bakın bir insan normal yürüse Bir buçuk saatte yürüyebileceği bir mesafeyi konuşuyoruz. Şimdi içine bitti mi? Geçince birkaç dakikada geçince böyle büyüklüğünü bazen anlamlandıramayabiliyoruz. Orada da değerli kardeşlerim önümüzdeki senenin sonunda bitirmeyi hedefliyoruz. Belki biraz sarkarsa da onu da inşallah 2027 'de bitireceğiz. Orada çalışmalar devam ediyoruz. Devamını bitirmiş durumdayız, orayı da bitirdiğimiz zaman Trabzon ve Erzurum gibi iki tane büyükşehrimizi birbirine bağlamış olacağız. Burası aynı zamanda da tarihi İpek Yolu güzergahımızdır. Tabii bunlar ta sadece Erzurum'a sadece Rize'ye sadece Bayburt'a Gümüşhane'ye Trabzon'a hizmet eden projeler değildir. Bunu bilmenizi isterim. Bakın özellikle Erzurum Kars'tan başlayıp doğuya kadar devam edip batıya kadar devam eden bir taraftan da Karadeniz'e devam eden tarihi İpek Yolu'nun merkezinde olan ilimizdir' şeklinde konuştu.

Hızlı tren projesinden vazgeçmiş değiliz

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, mevcut demir yolunun rehabilitasyonunu devam ettirdiklerini anlatarak, 'Ve yine yüksek hızlı tren projesini de önümüzdeki sene proje olarak bitireceğimizi ve onu da planlayıp yapacağımızı söyleyeyim. Bazen şunu duyuyoruz değerli kardeşlerim. Değerli kardeşlerim bundan asla vazgeçmiş değiliz. Ama öncelikle mevcut yolu hızlıca iyileştirmemiz lazım, demir yolunu. Onu da yapmış olacağız. Biz aynı zamanda bakın Kars'tan, Gürcistan'a BTK'yla bağlamıştık, çift katlı yapacağız. Bir taraftan da Kars'tan Iğdır üzeri bağlayacağız. Onun bir ucu yine Erzurum olmuş olacak. Yine kalkınma yolu koridoru dediğimiz, bakın Irak'tan gelecek olan koridoru da kara yollarıyla esasında Erzurum'a bağlamış durumdayız. Demiryollarıyla da güney taraftan inşallah bağlamış olacağız. Ya dolayısıyla bahsettiğimiz bizim Sadece bir ilin sadece bir bölgenin değil, hatta sadece Türkiye'nin projeleri değildir bunlar. Bunlar global projelerdir. Bir başka Erzurum'un gündeminde olan konuyu biliyorum değerli kardeşlerim. Erzurum'un bir hafif raylı sistem ya da buradaki tramvay hattı diye konuşulan, şimdi bakın değerli kardeşlerim, belediye olsun, bakanlıklar olsun, diğer bütün kurumlar olsun ağırlıklı olarak sizin verdiğiniz vergilerle biz görev yapıyoruz. Siz vergi veriyorsunuz, ondan sonra bize de talimat veriyorsunuz Görev veriyorsunuz, seçiyorsunuz, biz de size hizmet ediyoruz. Sizin o vergilerinizi de doğru kullanmamız lazımmış. Biz projemizi bitirdik. Erzurum'da. Tramvay yaptı projemiz, hafif raylı sistem projemiz bitti değerli kardeşlerim. Şimdi Burada şunu beraberce gözden kaçırmamamız lazım. Bu raylı sistem işletilmesi gerçekten çok ciddi bir yükümlülüktür. Yapımını bir tarafa koyuyorum. Onu yaparsınız. Bir şekliyle de onu ödersiniz, öderiz. Üstleniriz Bir sıkıntı yok. Ama bunun işletilmesi noktasında gerçekten şehir nüfusunun kütlesinin doğru tartılması lazım. Şu anda bir buçuk iki milyonluk şehirlerimiz bunu işletmekte zorlandıklarını size çok net bir şekilde söyleyebilirim. Bugün detaylı konuştum. Değerli Bakanımız Milletvekillerimiz, büyükşehir belediye başkanımız, il başkanımız detaylı konuştuk. Bunun takipçisi olacağız ama müsaadenizle doğru zamanlama diliminde bunu yapmamız lazım. Yoksa biz bunu yaptık da, işletemiyoruz. O zaman mahcup oluruz size karşı. Gündemimizden kalkmamıştır. Bunun da takipçisi olacağız' dedi.

Erzurum'da haftalık 178 uçuş var

Bakan Uraloğlu, Erzurum hava limanında da bakım ve tamiratlar yapıldığını söyleyerek, 'Tabii havalimanı biz geldik havalimanına indik. Orada belli tamiratlarımız var. Şöyle notlarıma baktım. Haftada yüz yetmiş sekiz uçuş var. Yani demek ki günde yirminin üzerinde uçuş var. Bu gerçekten iyi bir rakam. Erzurum daha fazlasına layık mı? Kesinlikle layık. Ondan da asla biz taviz vermiyoruz. Sisli havalarda, Erzurum'a inemeyen uçaklar oluyordu. Kurduğumuz sistemle bunu çözdük. 200 metreye kadar biraz detay ama bilmenizde fayda var. İki yüz metre yaklaştıktan sonra pilotun görmesi lazım. Pilot eğer görmese iki yüz metre kalınca inmesi mümkün değildir. Riske atarız. Kimi? Oradaki kardeşlerimizin. Ama iki yüz metre dediğim gibi Türkiye'nin en uç sistemidir. Dolayısıyla bunu da kurduk. Bundan sonra çok çok istisnai durumlar haricinde sisten Erzurum'a inildi. Lafını biz artık kaldırmış oluyoruz. Bazı pilotlarının bir sertifikasyon ve havaalanını süreci var. Yine gelmeden önce konuştuk. Önümüzdeki günlerde onu bitirmiş olacağız. Bir problem yok. Ve bundan sonra inşallah rahatlamış olacağız. Ve Erzurum'un ihtiyacını biz bu şekilde beraberinde kullanmış olacağız. Şimdi bakın bütçe konuşmalarında on sekizi veya yirmisindeydi. Orada da gündem oldu. Dediler ki uçak biletleri çok pahalı. Şimdi benim çıkardığım nokta Erzurum'da. Ondan da bahsedeceğim size, şöyle değerli kardeşlerim. Bizim uçak biletleriyle ilgili bakanlık olarak bir yetkimiz yok. Yani şunu uçacaksın, buna uçacaksın, bunlar pahalıya uçamazsın diye resmi bir yetkimiz yok. Ancak biz buna rağmen şunu yaptık. Çağırdık hava yolu operatörlerinin işletmeci arkadaşlar bakın şimdi dış hatlarda para kazanıyorsunuz biliyoruz. İç hatlarda maliyetlerinizi çıkarın bize, maliyetlerinizi bakın maliyetlerimizi çıkarın. Çıkarttık onları. Onun üzerinden biz gerçekten üzerine neredeyse kar koymaksızın dedik Siz uçağın yüzde yetmişini, yüzde yetmişini yani nedir o? İki yüz kapasiteli bir uçağın yüz kırk biletini sizin satabileceğiniz rakam yanlış hatırlamıyorsam üç bin üç yüz lira civarındadır. Yılbaşında bir güncelleme yapacağız. Bunun üzerinde satamazsınız yüzde yetmişiyle, yüzde yüzü arası yani yüzde otuzu bu da yaklaşık altmış kişidir. Bunu da beş bin üç yüz lira civarında bir rakam olacak. Bundan yukarıya satamazsınız dedi. Dolayısıyla bunun üzerinde asla biz bilet sattırmıyoruz. Çok net olarak biriniz uçmuşsanız bu hariçtir. Eğer aktarma yapmışsanız bu hariçtir. Şimdi bakın değerli kardeşlerim siz eğer bir ay sonraya bilet alacaksanız bin liraya bilet bulursunuz. Altı yüz liraya da bilet bulabilirsiniz. Ama bu akşam alacaksanız, yarın sabah arkadaşlar artık o yüzde yetmişin üzerindeki bölümden siz bile kalıyorsunuz. O biraz yüksek oluyor. Dolayısıyla e acil durumlar alacağız. E ne yapalım? Ona katlanacağız ama vaktimiz varsa doğru zamanda alacağız. Bakın ben size şimdi çıkarayım. Değerli kardeşlerim Erzurum'dan, Erzurum'dan bu yılın başından itibaren uçulan biletlerin ortalama rakamlarını söylüyorum. Bakın ortalama. Yükseği, aşağısı Erzurum'dan İstanbul'un ortalaması iki bin altı yüz elli bakın iki bin altı yüz elli lira. Ortalama. Bunun içinde beş bin lira da var. Bunun için de bin lira da var. Yine İstanbul'dan Sabiha Gökçen iki bin dört yüz lira. Bütün bu yılın ortalaması mesela haftaya cuma günü bin üç Erzurum Sabiha Gökçen bin iki yüz elli. Bin iki yüz elli lira. Bak bakalım çıkardı. Haftaya Cumaya giderseniz bin iki yüz elli lira. Yine Erzurum'dan Ankara'nın bir gün sonra bin elli lira. Bir gün sonra bin elli lira. Elbette yazın birazcık daha pahalı olabilir. Bu da normaldir. Ama ortalaması da değerli kardeşlerim. İki bin üç yüz lira. Bugün Erzurum'dan Ankara'ya ve İstanbul'a otobüs kaç lira? Gerçekten onun için burada hiç kimsenin sizi yanlış yönlendirmesine prim vermeyin değerli kardeşlerim. Halep oradaysa arşın burada. Dolayısıyla biz bunu takip ediyoruz. Yeni terminal binasını diğer bir noktasında onu arkadaşlarımızla değerlendireceğiz' dedi.

Kaynak: İHA